W ramach programu „Świetlica – moje miejsce” zrealizowanych zostało już 8 siedem edycji. Wzięło w nich udział 105 świetlic, z których każda uczestniczyła w programie przynajmniej przez dwa lata.
Edycja Programu
|
Okres realizacji
|
województwo
|
Ilość świetlic
|
I edycja
|
maj 2005 – marzec 2006
|
podlaskie
|
13
|
II edycja
|
kwiecień 2006 – marzec 2007
|
łódzkie
|
10
|
III edycja
|
lipiec 2008 – kwiecień 2009
|
świętokrzyskie
|
11
|
IV edycja
|
styczeń 2010 – luty 2011
|
warmińsko-mazurskie
|
17
|
V edycja
|
marzec 2011 – kwiecień 2012
|
mazowieckie
|
18
|
VI edycja
|
maj 2012 – czerwiec 2013
|
mazowieckie, lubelskie
|
18
|
VII edycja
|
sierpień 2013 – wrzesień 2014
|
lubelskie, podkarpackie
|
18
|
|
grudzień 2014 - marzec 2016
|
lubelskie, podkarpackie, mazowieckie, warmińsko-mazurskie
|
|
W latach 2005-2016 w Programie uczestniczyło 7500 dzieci oraz prawie 9000 innych odbiorców (rodziców, wolontariuszy, pracowników świetlic, nauczycieli i innych przedstawicieli środowiska lokalnego).
Głównym celem programu „Świetlica – Moje Miejsce” jest zapewnienie dzieciom ze szkół podstawowych (8-13 lat) miejsc, w których między zajęciami szkolnymi a pobytem w domu, mogłyby uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych i rozwijać się intelektualnie.
Szczegółowe cele programu zakładają:
• stworzenie dla dzieci w wieku 8 – 13 lat takiej świetlicy, na którą składa się odpowiadająca ich wiekowi, estetyczna i przyjazna aranżacja przestrzeni, nowe wyposażenie, ciekawe i rozwijające zajęcia, świadoma obecność rodziców i pracowników świetlicy;
• zapewnienie warunków dla harmonijnego rozwoju dziecka, zaspokojenia jego potrzeb i aspiracji, rozwoju wszystkich zmysłów, które warunkują pełną percepcję otaczającej rzeczywistości oraz wzbogacenie umiejętności umysłowych;
• przygotowanie rodziców i pracowników świetlic do aktywnego i świadomego uczestnictwa w zajęciach badawczych, technicznych, intelektualnych itp. z dziećmi w prowadzonych świetlicach.
Świetlice wprowadziły elementy edukacji nieformalnej do swojej oferty, większą wagę przywiązują do tego, aby pobyt dzieci w świetlicy miał charakter edukacyjny.
Ważnym celem programu było przygotowanie dorosłych uczestników programu (opiekunów, wolontariuszy, rodziców) do organizowania zajęć edukacyjnych w świetlicy i tworzenia przyjaznej przestrzeni dla dzieci. Pracownicy świetlic zostali przygotowani do prowadzenia zajęć edukacyjnych, do angażowania rodziców i rozwijania współpracy ze środowiskiem lokalnym. Prowadzone były także konsultacje w miejscowościach, w których działają świetlice uczestniczące w programie.
Ważnym efektem realizacji programu jest przeprowadzenie warsztatów z nauk ścisłych w świetlicach. Warsztaty te były prowadzone dla dzieci i rodziców na terenie świetlicy. Po przeprowadzeniu warsztatów świetlice organizowały pokazy zajęć dla społeczności lokalnej.
W ramach programu „Świetlica- Moje Miejsce” wypracowano model świetlic edukacyjnych, które:
• uzupełniają wiedzę i umiejętności zdobywane przez dzieci w szkole (poprzez umożliwienie dzieciom samodzielnego eksperymentowania i badania tego, co przyciąga ich uwagę),
• ograniczają bariery społeczne utrudniające naukę (zwiększają umiejętności pracy w grupie poprzez wykorzystywanie tutoringu rówieśniczego),
• stanowią ważny element integrujący środowisko lokalne (rodziców, wolontariuszy, nauczycieli, przedstawicieli organizacji pozarządowych) poprzez podejmowanie wspólnych działań wspierających zajęcia edukacyjne prowadzone w świetlicach.
Świetlice odgrywają również ogromną rolę w integrowaniu społeczności lokalnych. Aktywność rodziców wspierająca pracę świetlicy obejmowała włączenie się w działania promocyjne, pełnienie dyżurów w czasie zajęć, organizowanie składek na pomoce edukacyjne oraz uczestniczenie z dziećmi w zajęciach edukacyjnych.